Gezonde Vetten

Geplaatst in: Uncategorized | 0

VETTEN ZIJN ONMISBAAR VOOR EEN MOOIE HUID EN EEN GEZOND HART!

Vet heeft over het algemeen een negatieve klank. Vetten leveren veel calorieën en je wordt er dik van. Maar je lichaam heeft dagelijks vet nodig. Een vetarm dieet is niet goed voor je gezondheid. Vetten zijn noodzakelijk voor

  • Energieopslag
  • Het zijn bouwstoffen. Een belangrijk onderdeel van je hersenen, zenuwen en hormonen
  • Vetten zorgen voor een betere opname van Vitamine A, D, E en K. Deze vetten zijn alleen oplosbaar in vet en niet in water.
  • Vetten geven bescherming tegen kou en beschermen je organen en zenuwcellen tegen beschadiging.

Er zijn verschillende soorten vetten:

  • Verzadigde vetten en transvetten zijn “slechte”vetten
  • Onverzadigde vetten zijn “goede vetten

Probeer verzadigde vetten en transvetten zoveel mogelijk te vervangen door onverzadigde vetten. Onderstaand vindt je een overzicht van voedingsmiddelen met gezonde vetten.

VETTE VIS

Vette vis zoals zalm, makreel, haring, forel, sardines en witte tonijn zijn goede bronnen van omega-3 vetzuren. Dit zijn “goede” vetten, die helpen om je huid stralend en je hart gezond te houden. Zij helpen ook om je hersenen in conditie te houden, vooral als je ouder wordt. Het Voedingscentrum adviseert twee porties vette vis per week te eten. Ongeveer 100 – 150 gram per keer. Gegrild, gebakken of gepocheerd. Een haring af en toe is ook heel gezond. Als je vis niet lekker vindt kun je als alternatief visoliecapsules van een goed merk nemen.

AVOCADO

Avocado is lekker op je boterham, in de salade of als guacamole. Avocado is goed voor je hart en kan ook helpen bij artrose. Wanneer je avocado met ander voedsel eet helpt het je lichaam om de andere voedingsstoffen om te zetten. Een halve medium avocado is een portie en heeft ongeveer 115-160 calorieën. Onrijpe avocados kun je in een plasctic zakje doen met een banaan om te rijpen. Er zijn nu ook avocadostukjes in de diepvries bij AH. Erg makkelijk en lekker.

ZADEN

Pompoenpitten, zonnebloempitten en sesamzaad zitten ook weer vol “goede” (onverzadigde) vetten, die helpen je cholesterol te verlagen. In het algemeen zijn vetten, die afkomstig zijn van planten gezonder zijn dan vetten van dierlijke producten. "Slechte" vetten (verzadigde) in voedingsmiddelen zitten vooral in vet vlees, volvette zuivelproducten, en aantal verpakte levensmiddelen. Maar natuurlijk ook in gebak, ijs, snacks, patat, chocolade en kant en klaar maaltijden. De laatste categorie bevat ook veel transvetten. Controleer de voedseletiketten om te zien hoeveel vet, en wat voor soort vet er in zit. Beperk verzadigde vetten en probeer vooral transvetten te vermijden.

NOTEN

Hazelnoten, amandelen, pistachenoten, pecannoten, walnoten etc Alle noten zijn goed voor je hart. Walnoten in het bijzonder.  Maar overdrijf niet. Juist omdat de vetten, die er in zitten gezond zijn betekent niet, dat je er zoveel van kunt eten als je wilt. Een handjevol is meestal genoeg. Ze bevatten vrij veel calorieën. Pinda’s vallen eigenlijk niet onder de noten en kun je beter niet teveel eten.

OLIJFOLIE

Om te bakken of te braden en in je salade kun je olijfolie gebruiken. Het heeft een hoog gehalte aan goede vetten. Het is altijd slim is om te kijken hoeveel vet - zelfs goed vet - je eet. Gebruik een maatlepeltje en houd minder olie aan, dan meestal in een recept staat. Ook kun je een olijfolie spray nemenom te bakken. Gebruik voor bakken en braden olijfolie voor bakken en braden en voor de salade olijfolie Vierge (eerste persing). Dit in verband met schadelijke omzettingen, die vrij komen tijdens het bakken met olijfolie van de eerste persing. Handige tip: gebruikt de Eetmeter van het Voedingscentrum om je dagelijkse calorie-inname bij te houden.

GROENTEN

In donkergroene groenten zoals spinazie, boerenkool en spruitjes en andere groenten zitten een aantal omega 3 vetzuren. Je lichaam kan deze goede vetten niet kan aanmaken en daarom moet je om ze te halen uit je voeding. Als je elke dag 2 porties groeten en 2 porties fruit eet ben je al aardig op weg. Daarnaast is het goed als er ook vis in je dieet zit. In vis zit een ander soort van omega-3 vetten, die je ook nodig hebt. In groenten zit slechts een fractie van de omega-3 vetzuren, die in vis zitten. Een gevarieerd dieet is altijd goed.

EIEREN

Eieren zijn een grote bron van eiwitten. Eieren zijn de beste eiwitleveranciers. In een groot ei zit minder dan 5 gram vet, voornamelijk de meest gezonde vetten. Sommige eieren worden verrijkt met extra omega-3 vetzuren. Maar gewone eieren zijn prima bij voorkeur biologische eieren. En je kunt gerust elke dag een eitje eten. Deze fabel is ondertussen achterhaald.

LIJNZAAD

Lijnzaad hoort bij een gezonde voeding. Het bevat veel goede vetten. En draagt bij aan een mooie huid. Je huid gaat er voller en jonger uitzien. Lijnzaad levert vezels en kan helpen bij ontstekingen. Probeer dit gezonde ontbijt eens: 25 tot 50 gram havermoutvlokken (even overgieten met kokend water), eén eetlepel gemalen lijnzaad, theelepel sesamzaad en kaneel met warme melk. Daarnaast nog wat vers fruit of in de winter gewelde rozijnen erdoor. Echt smullen en je hebt geen hongergevoel tot een uur of twaalf.

BONEN

Alle soorten bonen zijn gezond. En de keuze is groot . Bonen toevoegen aan je dieet kan ook mentaal en fysiek goed voor je zijn. Bonen hebben relatief veel omega-3 vetzuren, die kunnen helpen met je stemming. Bonen eten als vervanging van vlees is ook een goede optie.

Omega-3-verrijkte voedingsmiddelen Er zijn ook veel voedingsmiddelen, waaraan omega-3 vetzuren zijn toegevoegd om ze gezonder te maken. Er is melk en eieren, brood, margarine etc. die verrijkt zijn. Beter is om gezonde vetten uit gewone voedingsmiddelen te halen. Van belang is ook de Omega 3 - 6 en 9 verhouding.

Dit zijn globale richtlijnen voor het eten van gezonde vetten voor je huid en je hart. Er is heel veel informatie te vinden. Google even of vraag advies.

Aafke Dijkstra

Natuurgeneeskundig- en orthomoleculair therapeut

www.praktijkaafkedijkstra.nl 

Heb je vragen of wil je vrijblijvend advies stuur even een mailtje info@praktijkaafkedijkstra.nl

Wil jij graag weten hoe gezond je bent of je gezond eet en voldoende vitamines binnen krijgt maak dan een afspraak voor een GRATIS HEALTHCHECK

 www.azenda.com/praktijkaafkedijkstra

Laat een Reactie Achter